Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Rajoitinvirityksiä

Aloittaja ihmehiippari, 17.11.11 - klo:19:56

« edellinen - seuraava »

ckolli

Näitä ikuisia viritysaiheita ym rajoitinjuttuja lukeneena kysynkin:
MIKSI OSTIT MOPON, ja miksi et anna sen olla mopo?
92kg miehenä ei ole ollut vaikeeta ylämäissäkään ELI?
2 kpl 50cc skodua. Baotian Milan Sport -07, Zoner -08- 2kpl 110cc Crossia...

Coastside

#31
Onnellinen on se jota rajoitin ei kiusaa. Ei tarvitse olla halu ajaa ylinopeutta, vaan selvitä mäistä hyvin tai siis minkä tehot antaa myöten. Jos valtaosa matkasta on neljänkympin alueella ja noudattaa sitä, köröttelee samaa vauhtia vaivatta kuin autotkin, mutta ne maantien suuret mäet, vetäen usein autoletkaa 25 - 40 kmh. Autoilijat ei ole pahoillaan jos mopo kulkee ainakin sen 45 myös mäkeä ylös. Mitä kovempaa ajaa, sitä harvemmin on hulluja ohituksia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pettynyt

Lainaus käyttäjältä: ckolli - 29.11.11 - klo:04:23
Näitä ikuisia viritysaiheita ym rajoitinjuttuja lukeneena kysynkin:
MIKSI OSTIT MOPON, ja miksi et anna sen olla mopo?
92kg miehenä ei ole ollut vaikeeta ylämäissäkään ELI?
??? Eipähän olis sullakaan sitten mitään ajan vietettä !

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: ckolli - 29.11.11 - klo:04:23
92kg miehenä ei ole ollut vaikeeta ylämäissäkään ELI?
Kun mä painoin vielä 64kg ja mopo oli vakio, niin ylämäissä olisi pystynyt hyppään kyydistä ja juosta oman moponsa ohi. No ei nyt ehkä ihan kirjaimellisesti mutta melkein. Yksi varsin pitkä ylämäki osoittautui eteenkin mopolle liian suureksi rasitukseksi. Se siis oli ihan asfaltoitu ja tiellä oli 100km/h rajoituskin eli mikään kinttupolku ei ollut kyseessä. Mäen päälle mopo kuitenkin nousi vaikka viimeiset metrit mentiinkin ihan kävelyvauhtia.

Ihan terveitä hajujakaan ei koneesta irronnut ja vaivoin jaksoi enää mäen jälkeen mennä alamäkeenkään. Parinkymmenen minuutin jäähdyttelytauon jälkeen matka pääsi jatkumaan. Toissakesänä ajoin 72cc sylinterillä saman mäen ylös viittäkymppiä ja muutoinkin ongelmitta.

Vakionakin tuo kulki enemmän mitä oli tarpeen mutta ylämäet oli sille aivan täyttä myrkkyä. Ja kysymykseen miksi ostin: Tuo mopo on pääosin pelkkä kauppakassi. Pidemmät reissut ajankin kesäisin motskarilla.

ramba

Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

-Zone-

Joo. Näinhän se tahtoo olla. Mm. ex työkaveri osti pari kesää sitten jonwayn. Laatua ei ole niissäkään, mutta ihan täysin eri peli mitä tuo oma kinkki 4T. Nyt kun on 72cc kiinni ja muutoinkin kantta paranneltu niin tuo kiihtyy aika samat mitä kyseinen 50cc jonway. Sille ei ole tehty muuta kuin vaihdettu cdi rajoittamattomaan ja säädetty kaasari uusiksi.

ckolli

Meillä kun oli kaksi kinkkiskodua Zoner ja Milan Sport, niin niiden rajoittimet toimi täysin erilailla. Zoner alko hieman hyytyy ylämäissä kun Tytär oli kyydissä. Milan taas löi löylyä lisää ylämäkeen. Bokseissa on eroja noitten sytkäkarttojen kanssa.
2 kpl 50cc skodua. Baotian Milan Sport -07, Zoner -08- 2kpl 110cc Crossia...

latromster

Taidan toteuttaa rajoittimen vaihtovalon ohjaamalla releellä, joka ohjaa kaasarin sisällä olevaa solenoidia.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: latromster - 02.12.11 - klo:13:37
Taidan toteuttaa rajoittimen vaihtovalon ohjaamalla releellä, joka ohjaa kaasarin sisällä olevaa solenoidia.
Ehkei oikein hyvä systeemi. Rajoituskierrosten tuntumassa kun rele pyrkii pärisemään päälle/pois solenoidi voi saada luistin pumppaamaan holtittomasti ylös/alas mikäli alipaine riittäisi nostamaan kalvon ylös asti. Mietin, kauankohan luistikalvo mahtaa kestää moista pakkorynkytystä ja millaiseksi muodostuu lopullinen seos kun luisti pumppaa jatkuvaan ylös-alas-ylös-alas..

Niko

Peugeotin nopeudenrajoittimen ohittamisesta kysyin vinkkiä jostain pösön markkinoinnista. Eivät halunneet kertoa siellä mitään mutta varoittelivat, että mopo ei tule kestämään kauaa kun rajoittimen poistaminen kuulemma muuttaa sytytystä?

Peugeotissa on elektroninen nopeudenrajoitin variaattorissa ja tuon irroittamisen jälkeen kuulemma jäljelle jäänyt johto pitää kytkeä toiseen cdi boksin johtoon, muuten ei kuulemma mopo kulje juuri ollenkaan vaikka paikoillaan kyllä ottaakin kierroksia.

Eikö tuo sytytyksen säätö kuitenkin tapahdu magneeton puolella? Voiko tuo variaattorissa oleva nopeudenrajoitin tosiaan muuttaa sytytystä? Tuntuu että sehän kai lähinnä häiritsee sytytystä kun nopeutta on se lain sallimat 45km/h?

Coastside

#40
Mikä malli?

Minkään täällä mainitus sähköisen rajoittimen poisto ei ole heikentänyt kulkua, päinvastoin. Monen rajoittimen vaikutus ulottuu alle sallitun huipun heikentävästi ajettavuutta.

Kauppias on väärä osoite kysellä rajoittimista koska he ovat sidoksissa valmistajaan ja viranomaisiinkin. Puhumalla varoitellen he säästelevät persnahkaansa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Niko

Malli on kisbee ja moottori on 4-tahti. Joku oli kokeillut irroittaa nopeusanturin liittimen mutta sen jälkeen mopo kiihtyi ja kulki huonommin. Voiskohan olla että ilman tuota johtoa moposta saadaan se rajoitettu 25km/h versio  ::)  Ulkomaisen foorumin mukaan joku oli saanut peugeotilta tietää että cdi:n lyhyt sininen johto pitää vielä kytkeä toiseen johtoon ennenkuin mopo on rajoittamaton?

Coastside

#42
Takapyörän akselilta pulsseja ottava malli toimii ilmeisesti niin että se alkaa niiden tihentyessä myöhästyttää sytytystä niin että lopulta moottorin teho loppuu.
Toinen ratkaisu on ottaa pulssit magneeton kiekosta samanlisella liipaisukäämillä, jolloin kierrokset rajoittuvat riippumatta nopeudesta. Yhtä kehnoja molemmat.

Aikanakin ajotuntuma kertoo niin. Se miten sen toimintaa voisi johtoja muutellen sotkea, voi jokainen kokeilla omalla vastuullaan. Tässä osiossa on ketju näistä CDI:stä, jotta perusteet miettiä paranee.

Mihinkään "Pösö on keksinyt kiinankoneeseen jotain jännittävän uutta" en usko.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

juza

Olen tässä muutama iltana yrittänyt etsiä netistä sellaista valmista CDI boxia jossa olisi moottori kierrostenrajoitin ja säädettävä nopeudenrajoitin variaattorin anturilla. Haluasin sellaisen jossa nopeus rajoittuisi noin 55kmh. Rajoittamattomia kyllä saa, mutta sellaista en etsi.

Onko kukaan kokeillut muuntaa takapöyrän anturilta tulevia pulsseja microcontrollerilla, esim. http://arduino.cc/en/Main/arduinoBoardDuemilanove ?
Ohjelma on helppo tehdä, valmiita malleja löytyy joihin vain vaihtaa sopivat arvot.
Jos en mistään valmista boxia löydä, niin rupean tässä keväällä tutkimaan asian toteutusta itse. Pitäisi varmaan tutkia ensin oskiloskoopilla millaisia pulsseja sieltä variaattorista tulee, sen jälkeen on helppo jatkaa. Variaattorissa lienee hall sensori?

villekille

itse pidän parhaana mieleeni tulleena tapana sitä että rajoitin ohjaa suoraan kaasun määrää. Eli systeemi yksinkertaisuudessaan tässä:

- HAL-anturilla nopeustieto ohjausyksikkööni
- ohjausyksikkö tarkastaa nopeuden 10 x sekunnissa (10 Hz)
- Softassa on määritelty suurin sallittu nopeus

- Kaasukahvan asento tarkastetaan myös ohjausyksikön toimesta (kaasuvaijeri ja kaasutin eivät ole enää yhteydessä vaan ohjausyksikkö saa tiedon kaasun asennosta ja sen ja nopeuden perusteella säätää kaasun asentoa)

- mikäli nopeus on sallituissa rajoissa, ohjausyksikkö antaa kaasusignaalin mennä muuttamattomana kaasarille, mutta kun nopeus saavuttaa määritellyn arvon, niin kaasun asentoa ohjataan niin että vauhti pysyy määriteltynä. koska tuo päivitystaajuus on 10 kertaa sekunnissa, käyttäjä ei huomaa minkäänlaista pätkimistä tai nykimistä, kulku vain jää tuohon ja bensankulutus on pienin mahdollinen maksimivauhdilla ajettaessa. Ei myöskään vaikuta mitenkään alle tuon kriittisen nopeuden, esim. jos haluaa rajoittimen olevan 60km/h, niin 59,5 vauhdissa rajoitin ei vaikuta.

- Samalla voi ottaa käyttöön myös vakionopeudensäätimen. Esim. ajetaan 50km/h ja halutaan ettei tartte katella mittaria ja säädellä kaasukahvaa kokoajan, vaan ohjausyksikkö tarkkailee nopeutta jatkuvasti ja mikäli vauhti uhkaa hidastua se lisää kaasua ja toisinpäin esim. alamäessä automaattisesti. Koska kaikki tapahtuu sen 10 kertaa sekunnissa, ulospäin kaikki tuntuu tasaiselta ja koska ohjausyksikkö pitää kaasun määrän juuri siinä missä se riittää juuri haluttuun nopeuteen, vähentää tämä polttoaineen kulutusta.

- tuo kaasun säätö tapahtuu siis siten että kaasuvaijeri kytketäänkin ohjausyksikölle jossa se ohjaa suoraan potentiometriä jolla tuo kaasukahvan asento tunnistetaan, ja kaasuttimeen taas kytketään askelmoottori vaijeriin jota tuo ohjausyksikkö sitten komentaa tilanteen mukaan.