Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Rajoitinvirityksiä

Aloittaja ihmehiippari, 17.11.11 - klo:19:56

« edellinen - seuraava »

-Zone-

No tottakai, mutta puhuin vähän enemmän säädettävästä kuin on/off. Ken ei elektroniikkaa syvällisemmin ymmärrä voisi hyödyntää tuota vaihtovaloa ja säätää sen rajoituskierroksen nupista siihen mihin itse sen haluaa.

Tiedoksi että kaikista ei noin vain ohiteta muutes sitä rajoitinta millään katkaisijalla. Esimerkkinä oma pelihän mulla on sen verran vanha, että tuossa ei ole minkäänlaisia rajoittimia koskaan ollutkaan. Ei kierrosrajoitinta sen paremmin kuin nopeusrajoitintakaan. Siinä ei paljon pelkät katkaisijat auta.

InsOmnia

#16
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 21.11.11 - klo:22:38
No tottakai, mutta puhuin vähän enemmän säädettävästä kuin on/off. Ken ei elektroniikkaa syvällisemmin ymmärrä voisi hyödyntää tuota vaihtovaloa ja säätää sen rajoituskierroksen nupista siihen mihin itse sen haluaa.

Tiedoksi että kaikista ei noin vain ohiteta muutes sitä rajoitinta millään katkaisijalla. Esimerkkinä oma pelihän mulla on sen verran vanha, että tuossa ei ole minkäänlaisia rajoittimia koskaan ollutkaan. Ei kierrosrajoitinta sen paremmin kuin nopeusrajoitintakaan. Siinä ei paljon pelkät katkaisijat auta.
Tarkoitinkin kaupallisia laitteita, joita saa hyvinvarustetuista mopoliikkeistä. Niitä saa säädettävinä kohtuu halvalla "alta30€" ja siihen sitten sopiva piilokatkaisija.

Ei ollut millään tarkoitus väheksyä muiden ideointeja, kunhan toin yhden näkökannan lisää punnittavaksi.
Jatkakaa viritelmiä, omani löytyi kokonaistaloudelliseen 25€:n kokonaishintaan katkaisimineen kaikkineen.

-Zone-

Joo näinhän se on, että ei tuo tietysti ole sieltä halvimmasta päästä. Tuli vain mieleen, että monestihan mopoon halutaan kierroslukumittari ja vaikka skootterissa ei vaihtovalolle minkäänlaista tarvetta ole, sitä voisi hyödyntää muulla tavoin.

Huono puoli tuollaisissa kierrosrajoittimissa on se että ajoalusta ei ole aina tasainen. Kierrosrajoittimista on usein haittaa esim jyrkissä ylämäissä. Sen vuoksi rajoitus pitäisi aina tapahtua nopeuden mukaan. Hyvän sellaisen tekeminen ei valitettavasti ole aivan yksinkertainen homma. Leikkausvaihe ei saisi olla kovin jyrkkä, vaan astua peliin asteittain. Totaalinen kerrasta kipinän katkominen jossain määrätyssä nopeudessa tekee ajosta nykivää.

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 21.11.11 - klo:23:13
Totaalinen kerrasta kipinän katkominen jossain määrätyssä nopeudessa tekee ajosta nykivää.
Anteeksi jos koetan hermojasi. Mutta mikä ihmeen järki on pitää rajoitinta päällä normaaliajossa?
Ensin koetetaan saada mopo kulkemaan ja kun se onnistuu pitää kulkua rajoittaa?

Itselläni on tuo säädetävä kierrosrajoitin "piilokatkaisijalla" ja olen miettinyt uutta kytkentätapaa. Mielestäni olisi hyvä jos rajoitin on aina päällä kun virta kytketään päälle ja microkatkaisijalla kytkettävissä pois. Esimerkiksi kun poliisit pysäyttää, niin virrat pois ja poliisin lähtiessä koeajolle on rajoitin automaattisesti päällä. Tällä kytkennällä ei tule ongelmia virkavallan kanssa.

-Zone-

#19
Oma kulki vakiosylinterillä miltein samat kuin nykyisellä 72cc sylinterillä. Suurempaa kuutiotilavuutta en nopeutta lisätäkseni tuohon laittanutkaan vaan juuriin mäkiongelmien vuoksi. Viiskymppisellä mäissä nopeus putosi pahimmillaan alle 20km/h. Nää kiinalaiset 4T koneet kaipaa todellakin kuutioita lisää. 50cc on auttamattomasti liian pieni.

Kysymykseen miksi rajoitinta pidetään päällä on se että saataisiin nopeus pidettyä alle ns. verorajan. Kyllä se useimmissa tapauksissa vaan on niin, että siinä vaiheessa kun poliisit havaittuasi alat sitä rajoittimen katkaisijaa hamuilemaan, on tutka mitannut jo nopeutesi. Siinä ei enää rajoittimet ja selittelyt auta jos tutka on mitannut mopolle esim. jo 80km/h.

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 21.11.11 - klo:23:30
olen miettinyt uutta kytkentätapaa. Mielestäni olisi hyvä jos rajoitin on aina päällä kun virta kytketään päälle ja microkatkaisijalla kytkettävissä pois. Esimerkiksi kun poliisit pysäyttää, niin virrat pois ja poliisin lähtiessä koeajolle on rajoitin automaattisesti päällä. Tällä kytkennällä ei tule ongelmia virkavallan kanssa.
Äärettömän helppo. Tarvitset vaihtavan yleisreleen.

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 21.11.11 - klo:23:43
Oma kulki vakiosylinterillä miltein samat kuin nykyisellä 72cc sylinterillä. Suurempaa kuutiotilavuutta en nopeutta lisätäkseni tuohon laittanutkaan vaan juuriin mäkiongelmien vuoksi. Viiskymppisellä mäissä nopeus putosi pahimmillaan alle 20km/h. Nää kiinalaiset 4T koneet kaipaa todellakin kuutioita lisää. 50cc on auttamattomasti liian pieni.

Kysymykseen miksi rajoitinta pidetään päällä on se että saataisiin nopeus pidettyä alle ns. verorajan. Kyllä se useimmissa tapauksissa vaan on niin, että siinä vaiheessa kun poliisit havaittuasi alat sitä rajoittimen katkaisijaa hamuilemaan, on tutka mitannut jo nopeutesi. Siinä ei enää rajoittimet ja selittelyt auta jos tutka on mitannut mopolle esim. jo 80km/h.


Tämähän on itsestään selvää, mutta ei vakio 4t skootteria saa kulkemaan kuutioiden lisäämisen jälkeenkään, yli verotusrajan joten rajoitin on tarpeeton. Jos sitten taas muita virejä on, niin olisiko ne sitten kannattanut jättää tekemättä, jollei pysty muuta kuin kaasu pohjassa ajamaan. Ja mikä pakottaa ihmisen virittämään laitteen semmoiseksi että se kulkee 80km/h?

Itse pidän rajoitinta paikollaan vain siksi, että ei poliisit vahingossakaan ajelisi verorajan yli.  Siinä ei rajoittimet paljoa auta jos laukaiset 80km/h tutkaan, mutta ainakin omassa skobassa löytyy tuommoinen mainio laite nimeltään kaasukahva, silläkin pystyy aivoilla varustettu kuljettaja säätelemään ajonopeutta. ;D

-Zone-

#21
Meni muutes kevyeen yli verorajan jo vakiopytylläkin mikäli oli riittävän pitkä pätkä tasaista (AKE verottaa käytäntönsä mukaan vain yli 65km/h kulkevat mopot). Mopolle mitattiin 50cc pytyllä kalbrointimittarilla (jota käytin moottoripyörän mittarivirheen mittaamiseenkin) 68,7km/h todellista nopeutta. Nopeutta oli enemmän kuin meikäläinen tarvitsee, mutta muut moottorin ominaisuudet oli surkeat. Piti siis virittää.

72cc:n laittamisen jälkeen mopolle mitattiin kevyeen myötätuuleen 77,2km/h. Mopon oma mittari tällöin näytti reilusti yli 80km/h. Sekä alkuperäisellä että 72cc sylinterillä huippunopeus on siis yli verorajan. Mainitsemasi kaasukäsi on kyllä looginen, joskaan käytännössä ei ole loppupeleissä lainkaan yhtä kätevä kuin nopeuden mukaan toimiva rajoitin.

Kaasukädellä nopeutta alle verorajan pidettäessä ajo on jatkuvaa nopeuden tarkkailua. Mittarivirhe huomioiden. Alamäissä pitää vähentää, ylämäissä lisätä ja vasta-/myötätuulikin tekee osansa. Ei tunnu meikäläiselle mielekkäältä.

Kun nopeutta rajoitetaan jatkuvasti ajonopeutta elektronisesti tarkkailemalla, voi tämmöinen ikäihminen keskittyä olennaiseen eli maisemiin. On ihan sama onko vastassa ylä- vai alamäki tai myötä- vai vastatuuli, on ajonopeus aina sama ja nopeuden mukaan toimiva rajoitin on omallatavoin siis myös vakionopeudensäädin. Ihan sama vaikka poliisi sattuisi kokeilemaan ei mopo hänenkään alla kulkisi yli verorajan.

Lähtökohtaisesti minulla ja sinulla on mitä luultavimmin vähän eri asiat päälimmäisenä kriteerinä. Mulle mopon ei tarvitse kulkea erityisen lujaa, mutta ajon kannalta on mielekkäämpää että se nopeus on aina sama ilman mitään erityistä "nopeusmittarin kyttäämistä".

Edit: Pistetääs tähän varmuudeksi tuosta kalibrointimittarista, kun kumminkin sitä joku kysyy. Kyseessä on Peiselerin valmistama mittauspyörä joka voidaan kiinnittää mihin tahansa liikkuvaan ajoneuvoon. Se on mulla ollut muutaman kerran lainassa tuolta paikalliselta MP-kerholta. Ostivat sen jostain TM tai Tuulilasin toimitukselta vanhana ylimääräisenä kalustona pois. Hyvä verme, vaikka vanha onkin. Tuollainen mittalaite kyseessä (vanhempi vain mitä kuvan yksilö): http://www.peiseler-gmbh.de/images/ferrari.jpg - Voi mitata nopeutta, matkaa, kiihtyvyyttä, jne..

Coastside

Voihan sen ylinopeuden ilmaisimen tehtä vaikkapa satulaan tärynä joka kiusaa normaaliajossa ja sen sietää kun kiire iskee.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#23
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 22.11.11 - klo:00:42
Voihan sen ylinopeuden ilmaisimen tehtä vaikkapa satulaan tärynä joka kiusaa normaaliajossa ja sen sietää kun kiire iskee.
Mä en oikein ymmärrä pointtia. Eikös se rajoitin ole ihan yhtä hyvä tai yhtä huono ja saahan senkin pois päältä haluttaessa. Silloin ei "perseessäkään rämäjäisi" ;)
Tietty voihan siinä käydä niinkin että se hieronta osoittautuu vähän turhankin mieluiseksi värähtelyksi genitaalialueella :)

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 22.11.11 - klo:00:36
Mainitsemasi kaasukäsi on kyllä looginen, joskaan käytännössä ei ole loppupeleissä lainkaan yhtä kätevä kuin nopeuden mukaan toimiva rajoitin.

Kaasukädellä nopeutta alle verorajan pidettäessä ajo on jatkuvaa nopeuden tarkkailua. Mittarivirhe huomioiden. Alamäissä pitää vähentää, ylämäissä lisätä ja vasta-/myötätuulikin tekee osansa. Ei tunnu meikäläiselle mielekkäältä.

Kun nopeutta rajoitetaan jatkuvasti ajonopeutta elektronisesti tarkkailemalla, voi tämmöinen ikäihminen keskittyä olennaiseen eli maisemiin. On ihan sama onko vastassa ylä- vai alamäki tai myötä- vai vastatuuli, on ajonopeus aina sama ja nopeuden mukaan toimiva rajoitin on omallatavoin siis myös vakionopeudensäädin. Ihan sama vaikka poliisi sattuisi kokeilemaan ei mopo hänenkään alla kulkisi yli verorajan.

Lähtökohtaisesti minulla ja sinulla on mitä luultavimmin vähän eri asiat päälimmäisenä kriteerinä. Mulle mopon ei tarvitse kulkea erityisen lujaa, mutta ajon kannalta on mielekkäämpää että se nopeus on aina sama ilman mitään erityistä "nopeusmittarin kyttäämistä".


Hyvin on kyllä kulkuja skootterissasi, en taida moisiin vauhteihin päästä omalla isolohko skootterilla edes vapaapudotuksessa.

Itse pidän tärkeänä juurikin sitä, että tehoreserviä on tarvittaessa käytössä, vaikka sitä ei kokoaika käyttäisikään. Vauhti sinällään ei itselläni ole kummoinen ongelma "99% ajosta kaupunkiliikenteessä" koska sen määrää nopeusrajoitukset ja muu liikenne. Kaasukahvalla/polkimella säädetään vauhtia huomattavasti tehokkaimmillakin kulkineilla, ilman että se olisi mikään ongelma. Eli meillä taitaa tosiaan olla hiukan eri kriteerit ja tarpeet.

Jotenkin tuntuu ristiriitaiselta ajatukselta pitää kaasu pohjassa ja yrittää keksiä miten vauhti saadaan pidettyä kurissa. Yksi ratkaisu tuohon vauhdin tasaisena pitämiseen voisi muuten olla ihan yleismallin vakionopeudensäädin. Se ei tietenkään estä ylinopeuksia "joten joku kierrosrajoitin kaveriksi" mutta pysyisi ajonopeus haluttuna ja koneen seokset kurissa "toisin kuin kaasu pohjassa ja sytkyä rajoitettuna".

latromster

Saisiko kaasarin sisään neulan nousemista rajoittavan tapin, jonka pituutta voisi säädellä sähköllä? Jokin solenoidi tjsp. mielellään sellainen, että sähköt poissa on pitkä ja sähköllä lyhyt.

-Zone-

#26
Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 22.11.11 - klo:07:37
Jotenkin tuntuu ristiriitaiselta ajatukselta pitää kaasu pohjassa..
Mulla mopo kulkee sen mitä kulkee oli kaasukahvasta väännetty puoleen väliin tai täysille. Luisti on tuolloin jo katossa eikä kaasuläppä vaikuta asiaa enää miksikään. Virtausala ei kasva siitä enää niin että sillä huomaisi mitään käytännön merkitystä. Mullahan oli kuten monesti aiemmin olen maininnut tuo pienin kaasari käytössä. Eli tyhjäkäynniltä täyskaasuasetoon ranneliike on puolet sen oikeasta liikeradasta. On muuten ihan täysin millimetrihommaa jos kaasukädellä yrittämällä yrittää ajaa esim vaikka tasan 45km/h.

Samaa ns. tyhjää kaasukahvan loppuliikerataa olen huomannut muutamassa muussakin kinkkiskodessa joita olen kokeillut. En ole vielä saanut aikaiseksi laitettua kunnollista luistikaasaria tuohon. Siihenkin on syynä tuon alkuperäisen kaasarin oikut.

Ja todellakin meillä on tuossa eri kriteerit. Mun puolesta tuo voisi olla tehtaan toimesta rajoitettu jos mäennousukyky vain olisi ollut parempi. Tässä ei vain ollut mitään rajoittimia. Kulki vakiosylinterilläkin kyllä hyvin. Totuuden nimissä pitää mainita, että sylinterivaihtoja ei ole tehty tuosta vain kiinniruuvaamalla, vaan asioita on mietitty enemmänkin.

Kannen kanavien muotoilua ja puristussuhdettakaan en muuttanut huippunopeutta silmällä pitäen, vaan ala ja keskialueen vääntöä. Sytytyksen perusennakoa on pakosta hivenen pudotettu alkuperäisestä. Kesäkuumalla alkoi vakioennakolla ankarasti detoon ylämäissä.

Tuohon laitoin kiinni myös 82cc sylinterisarjan, mutta männän suuri paino vielä kevennyksenkin jälkeen täristi ärsyttävästi konetta joten ruuvasin 72cc:n takaisin. 82cc sarjalla kulki huonommin mitä 72cc. Syynä varmaankin kansi joka vaihtui samalla. Edelleenkin moottoria taas modataan kun viitseliäisyyttä löytyy. Kulkuja ei tarvita lisää, mutta aina vain paremmaksi pyritään moottorin vääntökäyrä saamaan.

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 22.11.11 - klo:07:37
Se ei tietenkään estä ylinopeuksia "joten joku kierrosrajoitin kaveriksi"
Siis.. Vakionopeudensäädin ja sen lisäksi kierroksenrajoitin ?
Miksi ei sitä ajonopeutta voi mitata ja ja rajoittaa sitä kierroslukua kun sopiva nopeus on saavutettu ilman moista vakionopeudensäädintä ? (Näinhän toimiikin moni kinkkiskode jossa on se anturi variaattorissa) Itsellä valitettavasti ei ole.

Muutoinkin.. Tää keskustelu alkaa menemään vähän eri alueelle.

Lainaus käyttäjältä: latromster - 22.11.11 - klo:08:21
Saisiko kaasarin sisään neulan nousemista rajoittavan tapin, jonka pituutta voisi säädellä sähköllä? Jokin solenoidi tjsp. mielellään sellainen, että sähköt poissa on pitkä ja sähköllä lyhyt.
Saa, mutta varsinaisesti neulan nousua ei estetä vaan luistin. Jos autopurkaamolla käyt, pyydä vanhasta kaasari-toyotasta jälkikäynninestosolenoidi. Toyota käytti Aisanin kaasareita joissa jälkikäynninestosolenoidi esti bensan saannin kun avaimesta käännettiin virrat pois. Solenoidi toimii 12v tasajänitteellä ja solenoidista ulostyöntyvä puikko vetäytyy solenoidin sisään kun siihen kytkee virrat.

Solenoidi oli siis suunniteltu olemaan aina ajossa vetävässä tilassa joten sen ylikuumenemista yms. ei tarvitse pelätä. Muistaakseni Mazda käytti myös samanlaista järjestelmää. 80 luvun alku- ja puolivälin autoista löytää noita. Eivät välttämättä kehtaa purkaamolla ottaa moisesta euroa enempää.

latromster

#27
72cc pytty kiinni ja painavat rullat + kiinteä kierrosrajoitin, joka ottaa jostain 8000 rpm:n kohdalta voisi olla melko toimiva kokonaisuus. Iso pytty jaksaa vääntää alempaa ja jos normaaliajossa pyöritään 6000-7000 rpm:n kohdilla, niin ei rajoitin vielä ala häiritsemään. Sopivan kokoinen kiinteä vastus kokoa 1-10 kOhm + 1.25uF konkka voisi antaa sopivan rajoituksen? Välitykset tosin on sitä luokkaa, että se 65 tulee kai 10k rpm:llä.

konenikkari

#28
"Konkkarajoitin voi ilmeisesti olla sekä anturin ja cdi:n ja cdi:n ja puolan välissä."
Ilmeisesti tarkoitat että rajoitin voi olla pic-upin tai energiakäämin/boxin välissä.
Boxin ja puolan väliin ei kannata mitään kytkeä.
Poikkeuksena on PV: tyyppiset sytytyslaitteet,
joissa ei muuta vaihtoehtoa ole.
PV:ssä valittujen komponettien pitää olla teoriassa ja fyysisesti suuria.
Kohtuuhyvinkin onnistunut rajoitinviritys pelkällä konkalla pic-upista maihin muuttaa sytytysennakkoa koko kierrosalueella.
Ja, riippuen kondensaattorista, resonanssialueella kipinä katkeaa kokonaan, tai palaa kokoajan.
Kuitenkin rajoitipiirin oikea sijoituspaikka on pic-up,
sytytystä voidaan joko myöhästyttää tai katkaista kokonaan, kierrosluvun perusteella.
Energiakäämiin kytketty pelkkä kondensaattori viivästyttää boxille tulevaa kipinään tarvittavaa max. jännitettä kierrosluvun mukaan.
Kumpaakaan en suosittele.
En oikeastaan suosittele kytkemään mitään lisäosia alkuperäiseen sytytysjärjestelmään,
jos ei ole faktaa homman toiminnasta.
Suosittelen esim. hifistien säädettävään lowpass filtteriin tutustumista.
Tosin perinteisesti, on harkitsemattomien >:( kaasunkääntäjien kaasuvaijeria pidennetty.
Ja pahimmissa tapauksissa ajooikeus on poistettu.   :o
Ja jottei totuus unehtuisi, liikumme basistien alueella ;)
miksi ei kukaan oó heiltä neuwoa kysyny. ;D
Minulla itsellä tavoitteena on vain kaupunkialueella liikennevirrassa pysyminen,
niin kiihtyvyyden kuin huippunopeudenkin osalta.
Tosin sekään ei poista joidenkin autoilijoiden ohitustarvetta.
"Sehän on mopo, pakko siitä on ohi päästä."
Vaikka mopo ajaa 40:rajoitusalueella kuutta kymppiä 8)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

latromster

Sarjassa oleva konkka muuttaa ajoituksia mutta maahan konkan kautta vedettäessä ei ajoitus muutu. Pick-uppiin laitettava konkkaviritys tuntuisi kaikista parhaimmalta mutta juuri tuo resonanssi mietityttää. Järkeviä vaihtoehtoja ovat minusta

1) alipäästösuodin, säädettävä
2) kierrosmittari vaihtovalolla, jossa valo ohjaa relettä

Tuollaisen koko ajan päällä olevan rajoittimen ideana olisi se, että voisi ottaa kaikki kaasarin, ilmanoton ja muut kuristukset pois ja mopo olisi silti sellaisessa kunnossa, että ei ratsiassa tule liian kalliiksi.