Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Metalleja, muoveja ja komposiitteja:

Aloittaja Coastside, 03.07.10 - klo:15:01

« edellinen - seuraava »

Coastside

#15
Peilin liitos petti hitsauksistaan niin että peilin säätö ei enää pitänyt. Sidoin muovisen peilin kotelon, peilin varteen rautalangalla ja kittasin kartiomuodon lasikuitukitillä. Katsoin sopivan asetuksen ennalta ja tein nivelestä kiinteän. Kovaa tälliä se ei kestä mutta normikäytön kyllä. Into tehdä tarkkaa työtä rautalangalla takaisi paremman tuloksen. Sille voi porailla reikiä yms. Nättiä kartiomuotoa saisi kiertämällä narua kitin päälle ja maalaamalla sen.

Lasikuitukitillä tehdessä täyttöä se kannattaa panna kakkupursottimeen tai pussista tehden vastaava. Se kun on niin keljua tasoittaa. Muovipussi tai vahapaperi sen päälle niin sitä voi muokata sorminkin ja lastalla saa sileää. PE pussi irtoaa siitä massan kuivuttua.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

#16
Mikäs on alumiinin taivutuslämpötila? Pitäisi yhdessä projektikaasarissa (Loven Mikuni) taivuttaa testimielessä taittunut laippa takaisin suoraksi ja taittuma on sen verran suuri, että ei riitä, että ajaisi vain rälläkällä suoraksi. Tietysti tuon voisi ensin täyttää Tigillä ja sitten rälläköidä, mutta kun ei ole TIG-hitsausvehkeitä.

Joku taisi joskus kirjoitella jollakin autopuolen kaasarifoorumilla, että lämpötila on silloin oikea, kun teroitettu tuore koivunoksa jättää viivan alumiiniin.. Alumiinillahan on pirun alhainen sulamispiste (muistaakseni joku 600), ja muutenkin katkeaa taivutettaessa käsittääkseni väärässä lämpötilassa erittäin herkästi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 19.01.11 - klo:22:18
Mikäs on alumiinin taivutuslämpötila?..
Voi olla, että ei välttämättä onnistu. Noi valetut silumiiniosat on sellasia.

Coastside

#18
http://www.youtube.com/watch?v=ZToSi4YppJM
Tyyppi lämmittää kauan ja taivuttaen samalla, eli se pitää kuumentaa ja taivuttaa samalla niin löytää sen lämpötilan siten. Voi riippua seoksesta paljonkin.

Laipan oikaisuun sopii ruuvata se pulteilla alustaan ja lämmittää ja tiukata pultteja, niin että se oikenee.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

#19
Täytyy testimielessä kokeilla viikonloppuna. Eipä siinä mitään menetä, kun on ylimääräisenä romukaasarina siis jos laippa katkeaa. Täytyisi varmaan hommata TIG-hitsauslaitteet ja opetella sekin taito.

EDIT: Yksi vaihtoehto voisi olla tasoittaa tuo kemiallisella metallilla ja sitten hioa suoraksi. En nyt tarkoita mitään Plastic Baddingia vaan jotain ihan kunnon tavaraa. Mistähän saisi Belzonaa?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.


Samppa

Hyviä videpätkiä.

Sattui löytymään nurkista vähän Belzonaa ja vedin sillä. Tuli oikein hyvä ja uskoakseni myös kestävä. Täytyisi opetella nuo juottamistaidot oikein ajan kanssa. TIGin hommaamistakin voisi jo pikku hiljaa harkita.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pekpel

Noita technoweld tikkuja on mulla pakissa, aloituspakkaus oli jotain reilut 30 € ja juottimena bilteman pieni nestekaasutoho.
Toimii hyvin. Ja on military speksattu tuote.
Suomessa myy muunmuuassa:
http://www.roadmachine.fi/technoweld.html
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

#23
Tuuli kaatoi skodun pihalla, osin sulavan lumen auttamana. Boxin kansi halkesi 10 cm. Paikkasin sen lasikuitumatolla ja epoksilla. Ensin teippaus pintapuolelta ja maskaus sisäpuolelta. Paikka tuuman levyisenä, hieman yli pituuden. Kaksi kerrosta mattoa ja reunaan ohut kangas, jotta mahtuu kiinni. Hyvin hentoisena naarmuna erottuu ja vaha voi häivyttää sitäkin.


Hioin pintaa 1000 paperilla ja kyllästyin sen himmentämää pintaa kiillottamaan. Hieman likaisena sitä ei hakematta erota, eikä se kokonaisuutta ajatellen merkitse mitään.

Hartsin kutistumat tekevät osansa eikä halkeama häivy millään pelkällä paikkauksella. Halkeamaa kannattaa varo nitkuttelemasta ettei maali lohkea. Samoin ripeä paikkaus parantaa tulosta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

#24
Joskus korjasin kans moisen halkeaman yhdestä luukusta.
Koemielessä tein vaikeamman kautta.
Ohensin sisäpuoleltä seinämää noin puoleen paksuuteen suunnileen 5cm leveälti karkealla laikalla, tärkeää on että hiomakohta jää "karvaiseksi" jotta paikka ottaa kunnolla kiinni.
Aralditia hartsiksi ja sukkahousua kolme kerrosta tehden kuin normi laminointi.
Viimeistelyksi hiontaa ja maalia sisäpuolelle.
Hidasta ja pölyävää hommaa, sukkahousut ei ole helpoimmin laminoitavia materiaaleja.
Lopputulos oli korjauksen puolelta onnistuneempi kuin ulkoa ja lopuksi maalasin koko vermeen uudestaan.

Poistin tuplapostauksena ne sun videot. Ne on tuossa ylempänä jo.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

#25

Naruvahvike lohjenneeseen korvakkeeseen. Yksi helppo keino saada korjaukseen lujuutta. Sillä saa ontelorakenteen, koska naru ei kastu läpi , vaan jää kevyeksi. Ohuempi, useampana kierroksena olisi parempi.  Alla on lasikangastakin, joka ei siinä näy.

Yleisohje lohjenneen katteen korjaamiseen, jossa pyritään välttämään maalausta, joka aiheuttaa suurimman kulun:
Nopea epoksi käy ja sillä markettituubilla paikkaa noin 10 - 20 cm halkeamaa tuuman levyisellä lasimatolla. Lidli on halpa mutta satunnainen materiaalikauppa.

* Tue heti murtumakohta vaikka teipaten ettei se laajene
* Suojaa kaikki ne paikat peittäen mitä et halua tahria
* Korjauksen aluksi pese pinta pyyhtien kostealla rätillä. Älä kastele jottei saumaan jää vettä
* Karhenna liimattavat pinnat ja poista puru. Ei lohkeaman vastapintoja
* Jos ydinmuovi on valkoista ja maali eri väriä, väritä halkeaman valk. muovi lähelle maalin väriä tussilla ja anna kuivua
* Pyyhi maalipinnasta liiat pois. Varo liottimia jotka sulattaa sitä
* Teippaa maalin puolelta tukevasti niin että sauma on tasan. Varmista se taustapuolelta ja tee tukiakin että se pysyy
* Leikkaa lasikuitu sopiviksi paloiksi joista alin on suurin ja ylemmät edell. pienempiä. Kerroksia 2 - 3 yleensä riittää Narulla saa muotovahvikkeita ja onteloa
* Sekoita epoksia se määrä millä saat liimattua kerralla
* Käytä suojakäsineitä ja ohuellä PE-muovilla voi eristää sormet hartsista kun siloittaa sitä ja sen voi jättää pintaan jähmettymisen ajaksi
* Voit pitää osaa "puristuksessa" koko odotusajan ja aikaa lyhentää hiusföönillä lämmittäen. Älä tee mitään "voimalla" jottei tule asentovirhettä.
* Ylimäärien leikkaaminen onnistuu tuoreeltaan helpommin ja täysi lujuus vasta puolen vuorokauden aikana.
* Maalin viimmeistelyyn käy hento siklaus ja vahaus. Täysin näkymätöntä korjauksesta ei noin saa
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#26
Sain käsiini alu-teflon wokin, jossa oli jo kulahtanut pinta josta en muutenkaan pidä. Päätin sen pinnoitteet poistaa jotta siitä vielä saisi paistamiseen kipon. Alku meni aika hyvin kun puukolla pääsin kaapimaan. Sitten koetin tehdä kaapimen itse että pääsen pohjaa kaapimaan. Ei oikein onnistunut, kun se teki naarmua. Hiomapaperilla 120 jatkoin, jolla niin kauan kunnes kaikki pinnoite on pois, joka ei ole sen eläneen muodon vuoksi kovin helppoa. Lopputulos pitäisi olla kiiltävän sileä. Saa nähdä.
Kolmisen tuntia myöhemmin optista naarmua ja pinnoitteet pois. Annoin oksitoitua yön yli.  Pohja on liian kiero levylle, mutta kaasulla toimii. Hiekkapuhallus on paras väline. Käsin erittäin työlästä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#27
Lukulasit, kehyksettömät meni hieman jalan alle ja sangan ruuvi murtui poikki niin että pätkän verran jäi reikään asentoa pitämään.

Korjasin poraamalla reijät rautalankaa varten jolla kiertämällä kiristyvä silmukka kunnes lanka katkesi, jättäen heikon koukkuliitoksen. Päälle nätisti epoksia, joka sitoo langan sekä täyttää kolot eikä korjaus näy ellei tiedä katsoa, kunnes epoksi kellastuu.

Korjaustapa sopii vaikkapa skoden muovien korjailuun. Voi tehdä tikkejä ja vääntää poikki saakka ja epoksi jäykkää liitoksen, niin ettei jää lankaa törröttämään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Olen pohtinut vakavissani TIG-hitsauksen opettelemista ja laitteiston ostamista. Mistään ei oikein tunnu löytyvän rautalangasta väännettyä tietoa TIGin vahvuuksista ja heikkouksista vs. MIG , siis hitsausmenetelmänä (tiedän, että sopii hyvin putkiin ja ohuisiin materiaaleihin)...

Tarveta olisi aika-ajoin lähinnä alumiinihitsaukseen ja pieneen paikkahitsailuun.  Omat hitsaustaitoni pohjaavat valovirta MIG-hitsaukseen ja puikkoihin. Nyt houkuttaisi hieman vaihtaa joko voimavirta miggiin tai sitten opetella TIG. Kommentteja?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pekpel

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 03.08.11 - klo:10:11
Olen pohtinut vakavissani TIG-hitsauksen opettelemista ja laitteiston ostamista. Mistään ei oikein tunnu löytyvän rautalangasta väännettyä tietoa TIGin vahvuuksista ja heikkouksista vs. MIG , siis hitsausmenetelmänä (tiedän, että sopii hyvin putkiin ja ohuisiin materiaaleihin)...

Tarveta olisi aika-ajoin lähinnä alumiinihitsaukseen ja pieneen paikkahitsailuun.  Omat hitsaustaitoni pohjaavat valovirta MIG-hitsaukseen ja puikkoihin. Nyt houkuttaisi hieman vaihtaa joko voimavirta miggiin tai sitten opetella TIG. Kommentteja?

Samppa painele tuonne ja nauti:
http://www.esab.fi/fi/fi/support/download.cfm
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..