Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Tehoputki Gilera Runer sp skodeen?

Aloittaja Eki, 11.08.19 - klo:19:28

« edellinen - seuraava »

Eki

Paljonkohan olisi järkevää isontaa suutinta kun laittaa kyseiseen skodeen tehoputken, vakiosuutin 53, isonnettu ohjeen mukaan 60 kokoon kun otin messinkireikälevyn imukaulasta pois, nyt sitten tulee Gianelli Record putki eikä muuta tietoa löytyny, kuin että 70 koko olisi ok?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

jwalk

Yleisesti 10-15 ylemmäksi. Mieluumin ensin yläkanttiin.
Omalla kohdalla tehoputken myötä 66->86. Tosin pyttyä vähän viilasin...

Eki

#2
Lainaus käyttäjältä: jwalk - 11.08.19 - klo:19:54
Yleisesti 10-15 ylemmäksi. Mieluumin ensin yläkanttiin.
Omalla kohdalla tehoputken myötä 66->86. Tosin pyttyä vähän viilasin...
Elikä joku 70-80 voisi olla kohillaan?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Eki - 11.08.19 - klo:19:28
Paljonkohan olisi järkevää isontaa suutinta kun laittaa kyseiseen skodeen tehoputken, vakiosuutin 53, isonnettu ohjeen mukaan 60 kokoon kun otin messinkireikälevyn imukaulasta pois, nyt sitten tulee Gianelli Record putki eikä muuta tietoa löytyny, kuin että 70 koko olisi ok?

Onkohan tuo se "piaggio" DELLORTO PHVA 17.5MM
jossa täytyy olla paikoillaan se messingin värinen reikälevy putsarin puolella.

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

se kyllä selittäisi ettei kaasaria saa säätöihin jos toi pakollinen osa on irti.. oon aiemmin joskus lukenu täällä tosta samasta levystä nyt kun tuli puhe.

Eki

#5
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 11.08.19 - klo:22:41
Lainaus käyttäjältä: Eki - 11.08.19 - klo:19:28
Paljonkohan olisi järkevää isontaa suutinta kun laittaa kyseiseen skodeen tehoputken, vakiosuutin 53, isonnettu ohjeen mukaan 60 kokoon kun otin messinkireikälevyn imukaulasta pois, nyt sitten tulee Gianelli Record putki eikä muuta tietoa löytyny, kuin että 70 koko olisi ok?

Onkohan tuo se "piaggio" DELLORTO PHVA 17.5MM
jossa täytyy olla paikoillaan se messingin värinen reikälevy putsarin puolella.

http://www.motot.net/wiki/Gilera_Runner tuo levyhän on imukurkun kuristin, ei se mihinkään muuhun vaikuta kuin ilmansaantiin, esim tyhjäkäynnin säädin on niin minimaalinsen suppea että voi huonontaa sitä, itsellä kuitenkin tyhjäkäynti noin 1500rms, elikä oikein hyvä.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

#6
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 12.08.19 - klo:03:18
se kyllä selittäisi ettei kaasaria saa säätöihin jos toi pakollinen osa on irti.. oon aiemmin joskus lukenu täällä tosta samasta levystä nyt kun tuli puhe.
Se levyhän on rajoitin/kuristin, ei nuo oikeasti kuulu muuten kaasareihin: http://www.motot.net/wiki/Gilera_Runner Kaasuvaijeri oli kuin olikin liian tiukalla, löysäsin sen alapäästään sekä kurkkasin samalla kumilätkän alle variaattorin kannesta, että öljynsaanti mittaviivat ovat kohdallaan.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

A_sentaja

#7
Normi lorton PHVA kaasarissa ei ole mitään messinkilevyä imupuolella, tuo on niitä laihalla säädöllä ja kuristuksilla varustetuille mopoille. siinä on suuttimetkin juuri optimoitu reikälevylle toimiviksi, ja jos tuon heittää poikkeen, niin kaikki säädöt saa tehdä uudestaan.

Lortto on siitä hyvä kaasari, että siinä pystyy vaihtamaan kaikki hilppeet mitkä vaikuttaa bensan syöttöön.

Perussäätöjen hakuun voi käyttää vanhemman mallin vastaavan lorton asetuksia vakiona, joissa ei ole tuota himmeliä...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Eki

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 12.08.19 - klo:10:15
Normi lorton PHVA kaasarissa ei ole mitään messinkilevyä imupuolella, tuo on niitä laihalla säädöllä ja kuristuksilla varustetuille mopoille. siinä on suuttimetkin juuri optimoitu reikälevylle toimiviksi, ja jos tuon heittää poikkeen, niin kaikki säädöt saa tehdä uudestaan.

Lortto on siitä hyvä kaasari, että siinä pystyy vaihtamaan kaikki hilppeet mitkä vaikuttaa bensan syöttöön.
Minulla oli aikoinaan myös Piaggio Typhoon, otin siitä myös kyseisen reikälevyn pois (yleisesti tiedossa että se on turha mikäli haluaa mopoonsa hivenen enempi puhtia), ihan samalla tapaa kuin esim pakokaasujen kierrätysjuttu tai hukkaputket. Mm motowikissä ok neuvoja, mikäli haluaa kureja poistaa mopostaan ja kyllähän pääsääntöisesti, kun lueskelee foorumeilta, niin suurin osa haluaa poistaa. (meniköhän tästäkin nyt taas solmuun mahdolliset lukijat?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

#9
Aivan kaikki,mitä lukee netistä, ei aina ole totta.
Piaggion hiper2 moottoreihin asentama phva17,5 kaasutin on tehty tilauksesta ko. moottorille.
Koska variaattorilla varustettu skotu käy lähes aina maks. kuormalla.
Se reikälevy ei ole minkääntasoinen kuristin.
Vataava kaasutin joita on esim derbi senda  sms, toimii ilman sitä reikälevyä.
Uskokoon ken haluaa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 12.08.19 - klo:11:00
Aivan kaikki,mitä lukee netistä, ei aina ole totta.
Piaggion hiper2 moottoreihin asentama phva17,5 kaasutin on tehty tilauksesta ko. moottorille.
Se reikälevy ei ole minkääntasoinen kuristin.
Vataava kaasutin joita on esim derbi senda  sms, toimii ilman sitä reikälevyä.
Uskokoon ken haluaa.

Näinhän se reaalimaailmassa on, pitää kuitenkin muistaa nämä nuoret mopopojat, jotka kuulee kaverin kummin kaiman veljenpojalta varmaa tietoa, ja netistä lukeneensa. Että se ja se kaasari pelaa niillä ja näillä spekseillä... ::)

Tuo kyseessä oleva kaasari jos lyötäisiin 2000 luvun alkupään mopoon, olisi omistaja kyllä ihmeissään. Mutta ilman tuota reikälevyä kaasari toimii  mopossa kuin mopossa, piaggion hiper konetta en ole lähemmin päässyt nuuskimaan, niin en tiedä onko siinä sylkän hyötysuhde jotenkin erilainen.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

konenikkari

#11
Niin arkipäiväisen ja ikävän totta ja useinkin syynä on se vapaasti virtaileva ilmansuodatin, joka ei suinkaan tarkoita sitä että,
vapaasti ilma virtaillessaan lisäisi moottorin tehoa, vapaasti.
Eikä myöskään toimi, kaasuttimen toimintaan, läpi koko kierrosalueen vaikuttava "virtauslevyn" poistaminen.
Seurauksena saattaa olla laiha seos, läpi koko kierrosalueen, ja varsinkin huippukierroksilla,
ja alipaineen puutos, joka joka sulkee ajoittain alipainehanaa, täysillä ajaessa.
Mulla ollu noita kaasuttimia molempia yhtaikaa kädessä, kovasti ovat erilaisia, esim. ilmakanaviston kiinteiden suuttimien osalta.
Kun ostaa jälkiasennus kaasuttimen phva17,5 se on sovitettavissa laitteesseen kuin laitteeseen, osia vaihtamalla
ja toimii kuin junan vessa, viiskyt luvulla, paljon metsämansikoita kasvaa radan varressa  8)
Tälläi tänäpä  ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

eiköhä se käytäntö sitten kerro mikä toimii mikä ei. mutta tarvii sitten se pääsuutin vaihtaa suuremmaksi.

Eki

#13
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 12.08.19 - klo:11:43
eiköhä se käytäntö sitten kerro mikä toimii mikä ei. mutta tarvii sitten se pääsuutin vaihtaa suuremmaksi.
En jaksa enempää näistä jauhaa, itsellä poistettu tuo reikälevy ja isonnettu vakiosuuttimesta (53), kokoon 60, hyvin toimii kun löysäsin liian kireällä olleen kaasarin vaijerin.

Derbi Senda X-Tremessä on nopeutta kuristamassa hukkaputki, rajoitettu CDI boksi, kaasarin imupuolella reikälevy, liian pieni suutin (63) sekä erittäin lyhyet välitykset (11-65). Tässä pyörässä on myös 14mm Dellorton kaasutin, joten suutinkoot ovat yleensä pienempiä kuin uudemmissa malleissa, joissa on vakiona 17,5mm kaasutin. (Miksi ihmeessä näihin laitetaan kaasutin, joitten ilmapuolen aukkoa tarvitsee rajoittaa noin 50%:lla, eikö olisi viisaampaa laittaa kaasari minkä ilmanotto on sen 50% suppeampi ilman mitään levynpalasia)??? Kuristukset ja Osien saanti
Typhooniin ja muihin Piaggio-skoottereihin saa Suomesta melko hyvin tarvikeosia. Kuitenkin joitakin osia joutuu tilamaan alkuperäisenä, jolloin niiden hinta on melko suolainen tarvikeosiin verrattuna.

Typhoonin kuristukset löytyvät variaattorista, pakoputkesta ja kaasuttimesta. Variaattorissa on kuristinprikka ja pakoputkessa hukkaputki sekä erillinen katalysaattori. 17,5mm Dell'Orto PHVA-kaasuttimessa on todella pieni - kokoa 54 oleva - pääsuutin sekä messinkinen kuristuslevy imupuolella. Kurittomana Typhoon kulkee jo melko rivakasti. Katalysaattoria poistaminen ei kuitenkaan hyödytä käytännössä yhtään mitään, eikä vakioputken raiskaaminen ole muutenkaan suositeltavaa. Ennemmin kannattaa ostaa tarvikeputki, jos nopeutta haluaa.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

#14
"virtauslevy"on oikeampi nimitys, laskepa levyssä olevien reikien yhteispintala.
Mistä lainasit edellä olleen tekstin, vai oliko omien kokemustasi mukainen.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)