Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Peugeot Satelis 250

Aloittaja jarde, 21.06.15 - klo:21:42

« edellinen - seuraava »

pugt200


HiTec

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 24.06.15 - klo:15:15
Toinen halpis...

Kaikki on kovin suhteellista. 250cc vehjes 3k€, kun tuo oma 600cc FJS irtosi selkeästi alle tuon + jäi vielä fyrkkaa parin vuoden täyskasko-vakuutuksiinkin ;D
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: HiTec - 24.06.15 - klo:16:08
Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 24.06.15 - klo:15:15
Toinen halpis...

Kaikki on kovin suhteellista. 250cc vehjes 3k€, kun tuo oma 600cc FJS irtosi selkeästi alle tuon + jäi vielä fyrkkaa parin vuoden täyskasko-vakuutuksiinkin ;D

Tässä tuo suhteellisuus tulee hyvin esiin: Kaksi samanmerkkistä, ikäero on "vain" kymmenisen vuotta.

http://www.nettimoto.com/honda/fjs600/skootteri

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 24.06.15 - klo:16:55
Tässä tuo suhteellisuus tulee hyvin esiin: Kaksi samanmerkkistä, ikäero on "vain" kymmenisen vuotta.

Ja reilut 50tkm ::) Mutta nuo ekat 100tkm:han on Hondalle vasta pelkkä huolellisen puoleinen sisäänajo ;D
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

pugt200

Ostajahan tuon "halpuuden" päättää, 2010 7tkm ajettu 250cc tai 2002 68 tkm ajettu 600cc. Itse tietäisin kyllä heti kumpi on minulle "halvempi".

viisnelonen

Nostetaan tää ylös kun hain otsikon kulkineen toissapäivänä kotiin yli 500 km päästä..
FJS 600:a olen katsellut mutta petyin parin koeajamani tärinöihin tyhjäkäynti alueella  ja kumpikaan yksilö ei muutenkaan saanut minua lämpenemään niin ajattelin antaa ajan kulua ja hakea kesän aikana semmosen ruotsista..
Sattui vaan silmiin -12 rekisteröity 250 Satelis jolla oli ajettu vain 6k ja hintakin oli kohdillaan vaikka oli liikkeessä myynnissä..
No olipa pohjois-Suomessa ja siellä näillä ei juuri kysyntää ole.
Ajamalla toin ja perillä kun tankkasin niin reissun totaali oli 570 km ja 20,8 litraa.. aika vähän kun tulin semmosta 90- 115 tosinopeutta. Mittariin otti parhaimmillaan liki 140 mitä auttoi perstuuli, en kyllä venyttänyt ihan viimeisilleen. Tuosta oli ensin 50 km paikallisajoa ja useita kylmäkäynnistyksiä.
Oli käynyt jo 4 kertaa määräaikais huollossa !! ja vieläpä merkkihuollossa joka kerta..  Harvoin näitä eteen tulee ja siksi ostin vaikka olin isompaa hakenut..
Koskahan tämän 250 mallin maahantuonti loppui ? Tietääkseni näitä on tehty 2012 asti mutta Elfving saattoi lopettaa maahantuonnin aikaisemmin, tämä on otettu käyttöön 04/-12 eli voi olla ns ylivuotinen. Silläpä ei mulle ole merkitystä.

Käynnistyy loistavasti, joka kerta sama määrä pyörähdyksiä startilla ja käy.
Tuon mun x9 125: hihna vaihdettiin 1. kerran 17 tkm kohdalla ja oli vielä muuten ok mutta kaventunut millin ja sisäpuolella halkeilun alkua..  em. perusteella en usko olevan vielä tarvetta tutkia hihnaa tästäkään sillä tuo mun x9:n hihna oli asennettu jo 2003..
Kestäviä ovat ainakin ikää vastaan piaggion hihnat, niin Piaggion konepakettihan tässäkin on.
Mustalla sateliksella nyt mennään ja tuo velihopea X9 etsii uutta käyttäjää.

ps Manun hautajaisia tässä samalla seuraan. RIP Mauno Koivisto.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Vespister

Onnea vaan minun puolestani uuden skootterin hankinnasta.

Tuossa Pösössä näyttää olevan Vespassakin käytettävä Piaggion 250 neliventtilinen ruiskukone. Aika kovaa sait sen Pösöä liikuttamaan. Vespassa sen voimat riittää johonkin 115 km/t todelliseen nopeuteen. No puhuuhan jotkut tosin enemmästäkin...

Satelis on varmaan käytännöllisempi kuin Vespa. Tuohon Satelikseen näyttäisi mahtuvan tavaraa mukaan ilman takapoksiakin. Takapoksi tekee Vespasta ( ja varmaan muistakin) varsin sivutuuliherkän kulkineen.

viisnelonen

Mulla oli mukana gps mistä tarkistelin mittarin virhenäyttöä.. n 8-10 % näytti olevan liian optimistinen kautta skaalan.
Mulla oli tuuli semmonen sivumyötäinen ehkä  4ms  eli tarttee ajaa uudelleen ja kahteen suuntaan samalla pätkällä peräkkäin.
MUTTA olen yli 190 ja massaakin riittävästi  ::) enkä juuri kyyristellyt, mitä nyt väsymyksestä ryhti oli läsähtänyt kun oli aika raskas reissu ja pääsin lähteen kotimatkalle vasta puolen päivän jälkeen.
Satulan alla on tilaa mutta ei niin paljon kuin xevossa mutta eipä ole sitä kyttyrääkään..
Sivutuuliherkkyyttä on tässäkin, selvästi enemmän kuin mun x9:ssä, tosin ohjaus on muutenkin erilainen, taittuu kurveihin tosi nöyrästi ja ohjaustuntuma tosi hyvä. Muistuttaa kaarreajossa pientä enduroa ?? joo.
Paljon parempi käsitellä paikallaan kuin x9 vaikka samanpainoinen eli n 160 kg. Etupyörä kääntyy enemmän ja ohjausgeometria varmaan aivan erilainen, herkkä ohjaus, mielestäni siinä on paljon moottoripyörän kaltaista, siis ohjaustuntumassa. Tykkään, sopii mulle kun kulutan kumit koko leveydeltä mielelläni.
Mulla on niin vähän ajokokemusta muista mp-skoottereista että väkisin vertaan sitä tuohon xysiin.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

#53
Vakuutukset tehty, liikenne+osakasko yhteensä 152e popissa.Tuossa kaskossa on jopa se hinaus mukana ja nolla oma-vastuulla, muuten näkyi olevan 200e omavastuut kaskossa. Kaikki bonukset ja osoite perämettässä  mutta edullinen siltikin.
Tuo huippunopeus tarttee oikeen tarkistaa kunhan saan tuon takakumin vaihdettua uuteen, on jo ihan sileä. Orkkis koko 140/60-13 mutta tilasin 130/70-13 63Q
Pitääkin tehdä tuo nopeuskoe kunnolla eli kahteen suuntaan ja gps mittaus.
Kunhan nuo kelit vähän lämpenee ..

Edit: typoa korjattu
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Old School

Onnea uudelle skootterille!

Mielenkiinnolla luin tätä ketjua ja tuota kuvausta skootterin hakureissusta. Itse tosin olen aivan noviisi skootterikuskina, juuri hankittu (2.6.) uusi Honda SH 125 nyt käytössä. Muuten kyllä kymmeniä vuosia ajokokemusta monenlaisista maantie- ja vesikulkineista.

Kiinnitin huomiota pituuteesi, kun itsekin olen 191 cm pitkä. Tai olin, kun merivoimissa 70-luvulla mitattiin.  8) Se pituus, ja toki painokin, vaikuttaa varmaan jonkin verran siihen miten ergonomiseksi skootterin kokee. Kaikki mallit eivät yhtä hyvin istu kaikille.

Vaikka tosiaan tämän ajokauden (ainakin) harjoittelen Hondallani, on jo ajatus ostaa joskus mahdollisesti suurempi laite alle ja avartaa maailmaa kaksipyöräisen selässä hiukan pidemmilläkin reissuilla, jolloin tehoa ja tavarankuljetuskykyä saa mielellään olla enemmän kuin piikkiskootterissa. Olisiko se seuraava sitten luokkaa 250-300 cc, vai peräti BMW:n vielä tuostakin tuplasti isompi, vai joku muu, sen aika näyttää.           
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

viisnelonen

No nyt on takagummi uusittu joten ei märät tienpinnat aiheuta ylimääräystä tykytystä, oli nääs jo ihan kalju.
Täällä:   http://www.bikesdoctor.com/test-peugeot-satelis-300i-2013-best-maxi-scooter/  oli saaneet 300 mallille huipuksi 131 km/h , gps mittaus mutta miten ajettu/mitattu ?

Noissa 250 vs 300 on sama max teho joten liki samaan pitäisi päästä. Tuo muutettu rengasprofiili vielä harventaa välityksiä aavistuksen .
Aika vähän tulee kilsoja kun kelit on mitä on ja raksahommaa kotinurkissa menossa.

taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

HiTec

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 02.07.17 - klo:22:57
Täällä:   http://www.bikesdoctor.com/test-peugeot-satelis-300i-2013-best-maxi-scooter/  oli saaneet 300 mallille huipuksi 131 km/h , gps mittaus mutta miten ajettu/mitattu ?

Niin no tuolla huippunopeudellahan ei ole juuri mitään merkitystä kun puhutaan siitä ajamisen mukavuudesta, vaan tällöin ne merkittävämmät ominaisuudet löytyy väännöstä ja varsinkin sieltä kierrosalueen alapäästä. Näin se vehjes jaksaa kantaa sen kuormansakin moitteetta eikä ylämäetkään aiheuta suuria ponnistuksia. Ja nyt kun puhutaan tässä kohdin 99,9% vain vapareista, niin käytännössä tämä tarkoittaa sitä isompaa cc-lukemaa ja mielellään myös enempää kuin yhtä sylinteriä 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

viisnelonen

Niin, Vespister kommentoi tuota huippunopeutta .. Eipä näillä juuri yli 100 nopeuksia viitsi pitkään ajella tuulen/pyörteilyn takia .
Vieläkin se fjs600 on hakusessa mutta ne tärinät jäi mieltä kaivertaan. Tämä 1-pyttyinen käy ajossa  huomattavasti tasaisemmin/värinättömämmin kuin koeajamani kaksi silverwingiä.
Siitä alakierrosväännöstä ei juuri pääse varivehkeillä nauttiin kun kierrokset hyppää aina ylös kun kahvaa kääntää..toki isompi kone kestää pitempään jne
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

HiTec

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 03.07.17 - klo:09:49
Eipä näillä juuri yli 100 nopeuksia viitsi pitkään ajella tuulen/pyörteilyn takia .

Juurikin näin. Itsekin ajelen aina mieluummin (rinnakkaista) wanhaa tietä kuin suoraa motaria 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

viisnelonen

taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250